top of page
Michou van Gennip

Biophilic design in de kantoorinrichting


Toen ik klein was vond ik het heerlijk om op zoek te gaan naar wilde bramen, beukennootjes en dennenappels. Dat waren mijn lucky treasures en stopte ik mijn zakken of mond vol mee. Het gaf simpelweg een gelukzalig gevoel om iets moois of lekkers spontaan te vinden. Misschien dat ik dat nu nog wel eens heb als ik ineens een heel tof winkeltje vind in dat ene straatje of als ik tijdens een wandeling in het bos spontaan op een hert stuit of een open duinlandschap.

Als interieurarchitect blijven dit soort momenten van verwondering en die kleine geluksmomentjes mij fascineren. We gaan allemaal wel eens een rondje lopen om even weg van dat kantoor te zijn. Een dosis frisse lucht in ademen, windje door je haren en dan het liefst niet naast een razende snelweg maar in een groene omgeving. We gaan dan voornamelijk weg van die bebouwde omgeving waar we ons 90% van de tijd bevinden. Zijn we op vakanties en in onze vrije tijd niet ook veel vaker buiten

 

De wetenschap bevestigt onze voorkeur voor een natuurlijke in plaats van een gebouwde omgeving


Zo bleek uit onderzoek (2004) waar mensen werd gevraagd hun ideale stad te beschrijven, dat ze vaker niet-stedelijke elementen zoals groen en water noemden, en andere studies laten zien dat een prettig en natuurlijk uitzicht de prijzen van huizen aanzienlijk doet stijgen. Het maakt ons blij maar draagt ook bij aan bijvoorbeeld psychologisch herstel en ons welzijn.



Het antwoord daarop is ‘Biophilic Design’


Wat als we deze lucky buiten momenten nu ook binnen kunnen beleven? Het antwoord daarop is ‘Biophilic Design’. Hierbij wordt de verbinding gemaakt in de gebouwde omgeving met de natuur. Het effect van Biophilic Design is in diverse sectoren onderzocht en de resultaten laten de enorme impact en daarmee de toegevoegde waarde zien:

1. Huizenmarkt:

Er is een positief effect in de residentiële markt. De huizenprijzen stijgen bij zicht op natuur. Zelfs tot 58% wanneer het huis aan het water gelegen is en 37% wanneer er zicht is op of nabij een park.

2. Retail:

Er is een positief effect op consumentengedrag. Zo zijn klanten bereid 25% meer te betalen en spenderen ze meer tijd in winkels. Er is een hogere koopfrequentie en meer herhalingsaankopen.

3. Hospitality:

Er is een positief effect op betalingsbereidheid. Gasten zijn bereid meer te betalen voor hotelkamers met zeezicht of landschap dan bijvoorbeeld het uitzicht op een parkeerplaats.

4. Gezondheidszorg:

Er is een positief effect op herstel van patiënten. (vaak Healing Environment genoemd) Ziekenhuispatiënten met uitzicht op groen en natuurlijk daglicht herstelden 8,5% sneller na een galblaasoperatie (gemiddeld 1 dag) Er is ook minder medicijngebruik nodig na een operatie bij het toepassen van Biophilic design.



Biomimicry Design

Een ander model is Biomimicry, de natuur als model ofwel mentor. Biomimicry is de kunst en wetenschap die strategieën uit de natuur bestudeert, als inspiratie gebruikt en navolgt om problemen in onze menselijke maatschappijen op te lossen, bijvoorbeeld een zonnecel geïnspireerd op een blad. Als ontwerper gebruik ik beide theorieën als modellen voor mijn ontwerpen. Vast staat dat natuurlijke principes het welzijn van mensen bevordert in binnen omgevingen en dit is ook mijn doel als ontwerper;

“Door een natuurlijke en duurzame omgeving te creëren middels interieurdesign, herstellen we het contact tussen de mens en de natuur, wat positief werkt op gezondheid, productiviteit en uiteindelijk winstgevenheid.”

 

Natuur en analogieën

Veel ontwerpers doen dit vanuit het principe ‘natuur in de ruimte’ en voegen vooral veel fysiek natuur toe. Dit zijn elementen zoals moswanden, veel planten en groene kleuren. Ik gebruik zelf ook graag veel planten omdat het echt leven toevoegt en diversiteit.


Mij trekken de principes ‘natuurlijke analogieën’ en ‘aard van de ruimte’ het meest. Deze zal ik even uitleggen; natuurlijke analogieën zijn de verschillende texturen, structuren, patronen maar ook de orde in complexiteit. Laag en hoogpolig naast elkaar, glans en mat afwisselen, diepte creëren door verschillende hoogtes te gebruiken en meer dynamiek door contrasten aan te brengen in het kleurenpalet.


Alleen maar lichte zandkleuren maakt een ruimte weliswaar wel heel licht, maar ook flets. Net even een paar donkere accenten en contrast aanbrengen geeft de ruimte veel meer karakter en dynamiek.


Het zien van variatie in ruimten helpt ons een omgeving beter te begrijpen



Uitzicht en mysterie

De ‘aard van de ruimte’ gaat meer over het totaal van de ruimte. Lange zichtlijnen geven je de mogelijkheid om met één blik de ruimte te overzien wat heel prettig werkt als je zoekende bent, maar geeft ook een veilig gevoel. In gebouwen bereiken we dat door bijvoorbeeld door transparante materialen, open ruimtes en verhogingen toe te passen.


Naast deze behoefte aan openheid hebben we behoefte aan plekken waar we ons terug kunnen trekken. Plekken die ons beschermen tegen de elementen of ons onttrekken aan de activiteitenflow om ons heen. Deze plekken beschermen ons idealiter van achteren en van boven. In kantooromgevingen wordt dit principe veel toegepast door nissen waar je in kunt zitten of stoelen met grote (akoestische) oren.


De ruimte kan ook onze nieuwsgierigheid prikkelen zoals bijvoorbeeld in een belevingscentrum, je krijgt wel een sneakpeek maar moet eerst verder lopen voordat je kunt zien wat er achter zit. Dit element van mysterie wordt naar mijn mening nog te weinig toegepast in omgevingen. Het kan ook iets zijn wat je daar niet verwacht, het verrassingseffect zodat als je de deur weer uit loopt het goed blijft hangen.

 

Dat is uiteindelijk het doel, je prettig voelen in een ruimte


Geluksmomentjes

Binnen mijn bureau probeer ik dit gevoel van die spontane ontmoetingen, merkbeleving en dat gevoel van verrassing samen te voegen in een interieur. Waar je weer even jezelf klein mag voelen en op ontdekking gaan of je gewoon onbewust prettig voelt doordat de omgeving natuurlijk aan voelt.


Dat is uiteindelijk het doel, je prettig voelen in de ruimte of dat nu is om even helemaal te ontspannen in een Hotel of productief aan de slag in een kantooromgeving.


Nieuwsgierig geworden naar nog meer verhelderende inzichten? Ik ben Michou, de oprichter en eigenaar van the Fresh Perspective (2017). Als interieurarchitect ben ik gespecialiseerd in hospitality en zakelijke interieur projecten. Het is mijn missie om ruimtes om te vormen naar mooie, functionele en inspirerende omgevingen die zorgen voor meer werkplezier, een fijne sfeer voor werknemers en klanten en ondersteunend is aan de visie en doelen van het bedrijf. Wil je eens verder praten om te kijken of ik wat voor jullie bedrijfspand kan betekenen? Klik op onderstaande knop om direct een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in te plannen van 1 uur bij jullie op locatie. Het lijkt mij leuk om elkaar binnenkort te spreken.




 




172 weergaven

Comments


bottom of page