top of page

4 praktische ideeën en inrichting tips voor meer werkplezier

Het werkgeluk van je werknemers verhogen kan op vele manieren, zoals persoonlijke ontwikkeling of een bonus. Een goed ingerichte werkplek speelt ook een belangrijke rol. Een kantoor moet de facilitator zijn voor fijne contactmomenten met collega’s, de ruimte bieden om samen een lastige uitdaging te tackelen en de perfecte setting hebben om die potentiële klant kennis te laten maken met het bedrijf.

In dit artikel, ontwikkeld met interieurarchitect Michou van Gennip en Nespresso, delen we 4 praktische handvatten hoe je je kantoor kan upgraden tot die werkplek waar je elke dag met een glimlach aanschuift.

 

Zo tover je de werkplek om tot een luxe kantoorervaring


“Als werkgever moet je je werknemers tegenwoordig wel iets meer bieden dan een bureau in een kantoortuin”, zegt Michou van Gennip, interieurarchitect voor bedrijfskantoren en oprichter van the Fresh Perspective. Van Gennip helpt al tien jaar bedrijven met het inrichten van hun panden om de efficiëntie en het werkgeluk op de vloer te maximaliseren.


Tip 1: Bied een experience.

“Om werknemers aan te trekken en aan je te binden, moet je ze echt een experience bieden met services die men in het thuiskantoor niet heeft, zoals kwalitatief goede koffie, lunchopties en ruimtes die uitnodigen tot samenkomen en samenwerken. Het kantoor is een samensmelting van hospitality en de werkplek.”


Het kantoor ziet er volgens van Gennip daarom ook meer uit als een boutique hotel dan als een kantoor. “Een werknemer brengt in z’n leven zo’n 90.000 uur door op kantoor. Niet gek dat 87 procent dan ook aangeeft zich thuis te willen voelen op de werkplek. Ik kies daarom vaak voor materialen die heel huiselijk aanvoelen, zoals behang op de muur, sfeerverlichting, kasten gevuld met mooie objecten en boeken, en comfortabele, stijlvolle stoelen en banken.”


Tip 2: Bied een diversiteit aan ruimtes.

“Omdat we nooit meer allemaal tegelijkertijd op kantoor zijn, zijn er minder traditionele werkplekken en is er meer oppervlakte beschikbaar om fijne hoekjes te creëren die voorzien in de specifieke behoeften van werknemers”, legt van Gennip uit. “Zoals belhokjes, waarin je in alle rust een call kan aannemen. Of een stilteruimte om je 100 procent te kunnen focussen.”


Om effectief te kunnen samenwerken raadt van Gennip aan verschillende sociale settings te creëren zoals de traditionele vergaderruimte, een huiskamer met loungeplekken, coupébankjes voor een snelle één op één meeting en een informele koffiecorner.



‘De koffiecorner is vergelijkbaar met de keuken op een feestje: iedereen komt er samen’


Tip 3: Bied een informele ontmoetingsplaats.

Een goede koffiecorner op kantoor waarbij is nagedacht over de opzet en inrichting is volgens de interieurarchitect een belangrijk aspect om het werkgeluk van je werknemers te verhogen. “Het is dé plek waar je op een laagdrempelige manier met elke collega, zelfs met je manager, een gesprekje kan aanknopen. Je stapt op die plek even uit je rol, je kunt er even mens zijn. Op die manier kan een goed ontworpen koffiecorner zelfs helpen om de hiërarchie op de werkplek plat te slaan. Ik zie de koffiecorner als de keuken op een feestje, uiteindelijk komt iedereen daar samen.”


Van Gennip noemt twee aspecten die elke koffiecorner moet hebben om die informele ontmoetingsplaats te worden. “Het moet een echt communitygevoel hebben. Dus maak er geen gesloten ruimte van, maar kies voor een plein indeling. Een mooie, design bar in het midden van waaruit je iedereen kan zien, maar ook plekjes waar je je even kan afzonderen. En er moet natuurlijk goede koffie zijn. Ik zie soms nog weleens dat bedrijven daar op beknibbelen, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn dat mensen te veel bij het koffieapparaat gaan hangen. Maar je wil als werkgever wel echt die luxueuze ervaring bieden die men thuis niet heeft. Dus kies je bijvoorbeeld voor een variëteit aan Nespresso koffies en verschillende soorten melk. Goede koffie zorgt er namelijk voor dat mensen ook echt naar de koffiecorner gaan, het verbroedert.”


Een goede inrichting verhoogt niet alleen het werkgeluk van je werknemers, maar ook je omzet


Een prettige werkplek waar werknemers zich op hun gemak en in de watten gelegd voelen, leidt volgens van Gennip tot 33 procent gelukkiger personeel. En daarvan schiet de productiviteit ook direct met 12 procent omhoog. “Maar je inspireert niet alleen je werknemers met een stijlvol interieur en goede service, je geeft bezoekende klanten ook direct een warm welkom.”


Tip 4: Denk vanuit je klant en (potentiële) collega.

“Je kan met deze elementen echt je identiteit als bedrijf neerzetten en dat kan een deal closer zijn”, zegt ze. “Denk daarom na over de klantreis die ze maken door jouw kantoor. Wat wil je laten zien? Ontvang ze bijvoorbeeld niet in de koude, grote entreehal, maar in een gestileerde koffiebar, waar je met een drankje meteen het ijs breekt. Vervolgens breng je de klant naar een strategisch liggende meeting room die de klant dat gecureerde inkijkje in jouw organisatie geeft. Zo leert de klant begrijpen wie jij bent en waar je voor staat.”

 

Wil je eens verder praten over de vele voordelen van een goed kantoor ontwerp? Klik op onderstaande knop om direct een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in te plannen van 1 uur bij jullie op locatie. Het lijkt mij leuk om elkaar binnenkort te spreken.



 

Download hieronder mijn gratis E-magazine met daarin 6 waardevolle tips voor het inrichten van een nieuw kantoor + een bonus checklist waarmee je direct inzicht krijgt welke stappen er gezet kunnen worden naar een inspirerende en effectieve werkomgeving.



 


6 weergaven

留言


bottom of page